Ademhaling - ontspanning

Gepubliceerd op 9 mei 2020 om 09:48

Ademhalingsoefeningen zijn voor kinderen zowel nuttig als voordelig. Ze helpen kinderen niet alleen om zich meer te ontspannen en rustiger te voelen maar ze verbeteren ook de aandacht en focus. Daarnaast zorgen ze ervoor dat kinderen hun emoties beter kunnen controleren.


Natuurlijk proces

Op het eerste gezicht lijkt dit voor sommigen misschien een beetje gek. Weten kinderen niet van zichzelf hoe ze moeten ademhalen? Ja natuurlijk weten ze dat. Het in- en uitademen zijn automatische processen die we allemaal doen en die niemand ons ooit heeft moeten leren. Alleen is hierbij de vraag: we weten allemaal wel hoe we moeten ademhalen, maar doen we het ook op de juiste manier?


De buikademhaling
Van nature uit is de eerste ademhaling die we gebruiken de buikademhaling. Deze is een teken van rust en ontspanning. Maar door de jaren heen geraken we deze ademhaling kwijt en gaan we meer de borstademhaling gebruiken. Dit gebeurt ongeveer vanaf de leeftijd van 6 jaar.
Het is belangrijk om kinderen deze buikademhaling opnieuw aan te leren omdat dit zorgt voor een meer ontspannen en rustiger gevoel en daarbij een betere concentratie en focus.


Deze buikademhaling kunnen we eigenlijk op een gemakkelijke manier spelenderwijs aanbrengen bij kinderen. Ik zal je laten zien hoe je dit zelf kan oefenen met je kind en ik leg het daarbij ook even uit.
Bekijk hier eerst het filmpje waarin mijn fantastische assistent Marie en ik samen laten zien hoe het werkt ;-)

 


Hoe doe je dit?

Laat je kind op de rug liggen en leg een knuffel op zijn/haar buik (dit kan even goed iets anders zijn; een zachte bal, een boek, jouw handen, of de eigen handen).

Laat je kind nu rustig in-en uitdademen en laat het zien hoe de buik omhoog en terug omlaag gaat
Adem in : het kind kan zien en voelen hoe zijn knuffel omhoog gaat op de opzwellende buik.
Adem uit : Het kind ziet en voelt hoe zijn knuffel weer terug zakt.


In eerste instantie kan je dit best een tijdje samen oefenen en zal je misschien enkele keren moeten zeggen 'let op je ademhaling' om er terug aan te denken, uiteindelijk zal je kind dit zelfstandig kunnen toepassen om rustig te worden .

Er is trouwens aangetoond dat zo'n kleine, simpele oefeningen als korte pauze gedurende de dag een positief effect hebben op de ontwikkeling van kinderen. Zeker de moeite waard om aan te leren dus!

 

Extra ademhalingsoefening blaasbloem

Blaasbloemen...
Elk kind kent ze wel, die mooie pluizige bollen. Ze waren eerst paardenbloemen en als ze uitgebloeid zijn worden ze zo lekker pluizig. Als wij er tegen komen tijdens het fietsen of wandelen moeten we gegarandeerd stoppen om er enkele 'uit te blazen'.


Stel je samen met je kind maar eens voor dat je in een wei vol van die mooie blaasbloemen staat.
Pluk er maar eentje van en adem dan diep in (langs je neus - maak je buik bol zoals ik hierboven heb omschreven) en probeer dan de hele blaasbloem weg te blazen. Gelukt? Zijn alle pluisjes weg? Neem er dan nog maar eentje en blaas die nu eens in 2 keer weg. Dus adem 1 keer diep in (laat je buik goed opzwellen) en blaas 2 tellen... Hou je adem even vast en blaas opnieuw 2 tellen. 

Dit soort ademhalingsoefeningen kan je gemakkelijk tussendoor doen en helpen dus om snel rustiger te worden en minder spanningen te ervaren. Nog enkele andere blaasspelletjes die je gemakkelijk tussendoor kan doen:
- diep inademen, buik opblazen en bellen blazen met een bellenblaas
- diep inademen, buik bol maken en toverstof wegblazen vanop je hand
- diep inademen met de buik en kijken wie het langst kan blijven sissen
- diep inademen, buik bol en vuur spuwen als een draak
- ...

Merk je dat je kind dit soort oefeningen leuk vindt om te doen en dat ze ook helpen om je kind te laten ontspannen?
Heb je nood aan meer tips rond ontspanning en hoe je kind sneller tot rust kan komen in z'n lichaam en hoofdje?

 

Bekijk dan zeker het online aanbod rond volle hoofden.
Hierin zijn een heleboel concrete tips verwerkt die je meteen kan toepassen in je dagelijks leven.

 

 

In de online ontspanningslessen is leren goed ademen één van de verschillende technieken om kinderen tot ontspanning te brengen. Binnen deze lessen worden er ook concrete ademhalingsoefeningen gegeven die je kind kan toepassen in z'n dagelijks leven. In deze lessen komen ook volgende technieken aan bod:

  • Visualisaties
  • Stretch
  • Kindermassages
  • ...

De lesjes zijn super leuk en zorgen ervoor dat kinderen spelenderwijs technieken aanleren om tot ontspanning te komen.
Omdat ik deze lessen live in kleine groepjes geef en deze workshops altijd snel volzet zijn heb ik nu ook een startpakket gemaakt dat online beschikbaar is. Zo kan je de lesjes volgen van thuis uit, wanneer je maar wil.


Meer info over deze lessen?

 

Laat gerust een reactie achter of stuur me een mailtje of je het een leuke oefening vond.
Heb je nog vragen? Laat het me ook gerust weten.

Liefs,

-x-

Els


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.