Dag 1: zelfwaardering


Zelfwaardering is één van de 52 opdrachten en oefeningen uit het boek Mini Mama Momenten van Gezinnig.
Dit is het boek dat je momenteel kan winnen door enkele van jouw kleine momenten van zelfzorg te delen op je profiel! (Klik hier voor meer informatie over de winactie)

DOEMOMENT
Zoek een mooi schriftje uit en neem je favoriete pen.
Ga zitten op een fijne plek en schrijf tien dingen op die je aan jezelf waardeert.
Je leest het goed: tien! 
En omdat jij bent wie je bent, gaat dat zeker lukken. Yes!

LEESMOMENT
‘You weren’t an accident. You weren’t mass produced. You aren’t an assembly-line product.
You were deliberately planned, specifically gifted, and lovingly positioned on the earth by the Master Craftsman.’
 – Max Lucado


Duizenden beelden komen dagelijks even vluchtig als ze gaan. Als je aan het einde van de dag altijd maar één beeld mee naar bed neemt: een positief zelfbeeld.

Neem deze uitnodiging aan en wees tevreden met wie je bent en wat je wél hebt, in plaats van je te focussen op wat er ontbreekt en steeds te streven naar meer, beter, mooier en groter.
Waarschijnlijk ‘werk’ je daar je halve of hele leven al aan.
Jij weet waarschijnlijk wel dat het in eerste instantie aan jou is om jezelf te horen, te accepteren, te respecteren en lief te hebben. (Begrijpen gaat waarschijnlijk toch nooit lukken!)
Alleen zit hem daar nou juist de kneep.


Je zelfbeeld wordt namelijk vooral tijdens je vroege jeugd gevormd.
En waardering voor jezelf ontwikkel je niet intuïtief of automatisch; het moet je doelbewust aangeleerd worden.
Maar heb jij als klein kind specifiek van je ouders, op school of ergens anders geleerd dat je helemaal prachtig bent zoals je bent? Juist om wie je bent?

Ook al heb je een fijne jeugd gehad, je hebt je zelfbeeld vermoedelijk eerder leren baseren op de meningen en goedkeuring van anderen. Misschien doe je dat nog steeds.
Jezelf waarderen moet en kun je leren!
Gelukkig is het nooit te laat en bestaat er een krachtig, positief offensief dat direct effect heeft. Het is namelijk bijna onmogelijk om je tegelijkertijd dankbaar en slachtoffer te voelen.

Voel je je negatief of somber?
Richt je op iets wat je waardeert en je voelt je humeur opklaren waar je bij staat. 
Let’s do this!


Zo maak je het makkelijk en leuk

Een mens heeft gemiddeld 65.000 gedachten per dag; 65 procent daarvan is negatief. Uit onderzoek blijkt dat om een relatie – ja, ook die met jezelf – te laten slagen, er tegenover iedere (zelf)kritische opmerking of gedachte ten minste vijf positieve opmerkingen of gedachten geplaatst moeten worden, om het negatieve effect van de kritiek teniet te doen.
Oeh, ruik je hier de noodzaak én de kansen?

  • Schrijf voor je gaat slapen vijf tot tien dingen op die je aan jezelf waardeert. Schrijf niet alleen over wat je kunt of hoe je eruitziet, maar juist ook over wie/hoe je bent. Doe dat in je dagboek of op een apart briefje dat je onder je kussen schuift. Zo neem je de liefdevolle woorden ‘s nachts in je op!
  • Schrijf er ook bij waarom je iets waardeert. Hierdoor beklijft het meer en maak je nog meer ‘waarderingshormoon’ (klopt, dit is een verzinsel :-)) aan.
  • Lees wat je hebt opgeschreven lekker vaak terug.

Maxi-effect

  • Leg een speciaal waarderings- of dankbaarheidsdagboekje aan. Je schrijft dan niet alleen op wat je aan jezelf waardeert, maar aan iedereen en alles in je leven.
    Het kan overal over gaan: van alledaagse of bijzondere momenten en ervaringen, de verbinding die je voelt met een ander, hoe het zonlicht door de bomen valt, tot de tekening die je kreeg van je kind.
    Schrijf bijvoorbeeld iedere ochtend of avond vijf tot tien dingen op die je waardeert.
    Leg het boekje op je nachtkastje.
    Door dankbaar te zijn verander je je hele houding ten opzichte van het leven. Je waardeert en richt je op wat er wel aanwezig is in je leven in plaats van wat je niet hebt. Het maakt je tevreden in plaats van ontevreden en dat geeft veel rust.
    Je traint jezelf erin om je te richten op het positieve van het leven.
    En het mooie is: je zult er steeds meer van opmerken.
  • Vertel je partner voor het slapengaan drie dingen die je aan hem/haar waardeert en vraag je partner hetzelfde te doen voor jou. Kijk elkaar in de ogen. Zie hoe de ander straalt!
  • Wat je aandacht geeft, groeit. Wat je waardeert, vermeerdert in waarde. Hoe meer je waardeert, hoe meer je zult waarderen.

INVULMOMENT
Als je negatief bent over jezelf, over welke karaktereigenschap of lichaamsdeel gaat het dan meestal? Kun je het anders benaderen en opschrijven wat voor positiefs die eigenschap of dat deel van je lichaam je brengt?

……………………………………………………………………………………………………..………

……………………………………………………………………………………………………..………

……………………………………………………………………………………………………..………

Bron: mini mama momenten - Gezinnig


 

Ga jij met deze tip aan de slag?
Dit hoeft niet vandaag, mag ook morgen of later deze week. Maar probeer het zeker eens uit!

Neem een foto van het dagboekje waarmee jij aan de slag gaat, van die mooie pen, van de woorden en/of momenten waarvoor jij dankbaar was vandaag of gewoon van onze story over zelfwaardering.
En vergeet ons zeker niet te taggen en te vertellen waarom het @alohi_ouderplatform waardevol is om te volgen!

Morgen volgt er opnieuw een zinvolle tip...
Wij zijn heel benieuwd naar jullie momentjes!

Liefs,
Lore, Sanne & Els